måndag 10 november 2008

Tanzania på G

För åtta år sedan, år 2000, gick det en telefon på 100 tanzanier. I dag har var fjärde tanzanier en egen telefon.

De flesta har mobiltelefoner, det finns i dag över 10 miljoner mobilabonnemang i landet. Fasta telefoner finns det däremot inte så många, bara knappt 160 000, och detta i ett land med en befolkning på nära 40 miljoner.

Bara under det första halvåret 2008 har nästan två miljoner tanzanier skaffat sig en mobil!

Vodacom är den största operatören i Tanzania, med 4,5 miljoner användare. Sedan kommer uppstickarna, Zain och Tigo, med 2,8 respektive 1,7 miljoner användare. Vår operatör, Zantel,ligger först på fjärde plats med en dryg miljon abonnenter.

Nästan alla använder kontantkort. Jag tror inte att jag har träffat en enda person som har någon annan form av abonnemang. Det blir lite speciellt, känns ganska ovant, när samtalen bryts mitt i för att pengarna tar slut... Och det är långt ifrån alltid som man har ett extra skrapkort i väskan.

Ganska många samtal inleds med ett snabbt: "Jag har lite taskigt med kredit, kan du ringa upp mig?".

Att telekom är en växande marknad går inte att missa. Det syns i gatubilden - det är de enda bolagen som har riktigt proffsiga marknadsföringskampanjer. Det märks också i expat-kolonin - det är rätt många utlänningar här som jobbar med existerande eller blivande telekombolag. Alla på jakt efter sin egen lilla förhoppningsvis vinstgivande nisch.

Den som först lyckas få ut ett bra, hyfsat billigt, pålitligt mobilt bredband med flat rate (alltså att man betalar en fast summa i månaden, inte per minut eller megabit eller något annat) tror jag kommer att bli en vinnare.

Tills dess fortsätter vi att skrapa fram nya koder. Till mobiltelefonerna, till bredbandet (smalbandet) och till elmätaren. När vi kommer hem till Sverige får vi väl gå över på trisslotter... I fall vi får skrap-abstinens.

Inga kommentarer: