torsdag 13 november 2008

Regeringen har stängt tidningen MwanaHalisi

Den tanzaniska regeringen har dammat av en gammal lag som ger den rätt att stänga misshagliga tidningar och använt den för att stoppa utgivningen av den veckoutgivna tabloiden MwanaHalisi. Utgivningen stoppas i tre månader.

Editors Forum i Tanzania, de privata tidningsutgivarna, har svarat med att utfärda en tre månader lång bojkott av allt som rör informations-, kultur- och idrottsminister John Mkuchika. De kommer inte att rapportera om något han gör eller något han säger.

Anledningen till att regeringen härsknat till är en artikel där det berättas om misshälligheter inom CCM-regeringen. Det är lite oklart, för mig, vad det egentligen handlar om eftersom övriga medier är ganska försiktiga med att återupprepa vad som faktiskt stod i artikeln. Men det handlar om en påstådd schism mellan president Jakaya Kikwete och hans son Ridhwani, där det påstås att sonen försöker förhindra att fadern ställer upp i valet för nästa mandatperiod. Källan till detta verkar vara en annan högt uppsatt CCM-medlem och hans son.

Dessutom har jag uppfattat det som att det antyds att presidentfamiljen är mer inblandad än vad som varit känt i den stora biståndsskandalen, där ett stort antal högt uppsatta personer nu står åtalade för att ha förskingrat massor av miljoner (i valfri valuta!) med hjälp av riksbanken. Här dras paralleller mellan Jakaya Kikwete och Thabo Mbeki - och antyds alltså att Kikwete borde avgå. Nu.

Detta tycker då regeringen är en tillräcklig anledning för att förbjuda fortsatt tidningsutgivning i tre månader. Tidningen anses hota landets stabilitet.

Det är inte första gången i år som regeringen ansett sig ha anledning att ta itu med MwanaHalisi. I början av året gick de till angrepp mot två namngivna journalister, vilket de senare fick be om ursäkt för. Ett par månader senare beslagtogs ett antal av redaktionens datorer, på oklar grund. Och nu är tidningen stängd.

Detta sammantaget har inte gått helt obemärkt förbi. Tidningsutgivare, journalister och andra demonstrerade i veckan utanför departementet. EU har gemensamt ifrågasatt regeringens agerande. Här kan du läsa en intervju med den franske ambassadören Jacques de Labriolle, talesman för hela EU i den här frågan eftersom Frankrike är ordförandeland.

Här finns en artikel om själva stängningen av tidningen, med uttalanden från den tanzaniska regeringen.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Min första tanke är: LÄGG DIG INTE I
jag menar med demonstrationer och liknande

Anonym sa...

Min första tanke: Ïnte behöver du stressa upp dej för att du inte har något "riktigt" jobb! Utöver ta hand om killarna, sköta alla praktiska problem som uppstår titt som tätt, så gör du en verklig insats med att hålla oss bortskämda och okunniga vänner i hemlandet informerade om livet därute i den verkliga världen. Det är spännande, gripande, roande och oroande. Fortsätt så!

Ulla Sätereie sa...

Mamma: Oroa dig inte. Jag är för feg för att ge mig ut och demonstrera.

Elisabeth: Tack för uppmuntrande ord! Ibland känns det som att jag sitter och skriver rätt ut i rymden. Men jag har rätt kul under tiden!

Anna B sa...

Hej Ulla!
Vilket dokument du har skapat.
Jag har ägnat dagen åt att städa och läsa alla dina inlägg. Å så intressant!!
jag skall bli bättre på att skriva men jag vill faktiskt påpeka att en av anledningarna till att jag inte skrivit innan är attag inte fattat hur jag skallo göra. Hoppas nu att detta kommer fram - skriver mer när jag vet att det fungerar.
Stor kram och grattis i efterskott Anna Boije

Ulla Sätereie sa...

Hej, hej Anna!
Kul att höra av dig! Jodå, det kommer fram - vill du höra av dig mer privat så kan du mejla på ulla.satereie@gmail.com.
Fast jag blir löjligt glad så fort någon människa kommenterar på bloggen också!
Kram,
Ulla