onsdag 12 november 2008

Eftersom ni undrar, del III

I dag tog jag löprundan på ny rekordtid! 17.40. Mätte upp den på Google Earth häromdagen och kom fram till att den var så där 2,8 km. Inte mycket att skryta över på så sätt - men jag är så himla glad att jag har kunnat börja springa igen, efter flera år med irriterande tantkrämpor, typ ont i ryggen och höfterna.

Så nu har jag bestämt mig för att ta det lugnt. Inte springa långt, inte springa fort. Vänta en extra dag emellan rundorna om jag får småont någonstans. Mycket stretch och ryggjympa. Tålmodig rehabträning, helt enkelt.

Jag har aldrig förstått tjusningen i att springa med musik i öronen. Jag gillar det meditativa i löpning, att man koncentrerat snöar in på en tanke som bara mal runt, runt i huvudet.

I dag tänkte jag på det här med hur man mäter ansträngning, bedrift, i löpträning. Kom fram till att om man springer i den här värmen så är kilometer och minuter, eller minuter per kilometer, helt fel enheter. De säger nästan ingenting.

Det borde handla om svettmängd. Hur många droppar som rinner ner i pannan, förbi ögonbrynen och in i ögonen, den där lilla svettbäcken som skvalar nerför överläppen under näsan. För att inte glömma den kopiösa eftersvettningen. Det är ingen som helst idé att ställa sig i duschen under den första halvtimmen efter att man kommit hem igen. Man måste vänta ut eftersvetten. Min kropp har ALDRIG varit i närheten av att ställa in transpirationen på denna maximala nivå!

Och skulle man då räkna i total svettmängd, så är min modesta 2,8 km-runda väl i paritet med många milrundor jag sprungit!

4 kommentarer:

Unknown sa...

När du är i Dar; hur går det då med min årliga löprunda? Ingen har ju så regelbundet tränande som jag. Våruset en gång om året, och det är du som givit mig denna goda vana.

Ulla Sätereie sa...

Ja du. Jag förstår att det känns hårt.

Vad tror du, du kanske kan gå in på jogga.se och registrera dig? Om man bara har en entry per år så blir det ju inte så betungande. Du fyller i hur långt du springer och vilken tid du har, så kan du om ett antal år se om träningen gör att du blir snabbare från år till år.

Tänk på att Vårruset i Gbg är 4,6 km, inte 5. Då får du en mer sanningsenlig snittid per kilometer.

Jag skulle tro att Anne axlar manteln och drar ihop ett lag. Hon ringer nog framåt våren, ska du se.

Loppet går den 6 maj 2009, så du får blocka den kvällen i din almanacka redan nu.

Ulla Sätereie sa...

FEL ADRESS: Det ska vara jogg.se.

Unknown sa...

jag ringer