måndag 2 februari 2009

Måndag morgon och ingen ordning på någonting

Det regnar. Det ska det inte göra. I februari ska solen skina varje dag. De små regnen ska komma i oktober november och de stora i april maj.

Så har det inte varit nu. I augusti regnade det nästan varje dag i minst tio dagar. I oktober nästan inte alls. I slutet på november kom det ett par ordentliga regndagar, men inte så att man kan säga att det var en riktig regnperiod, direkt. I alla fall inte så som jag föreställer mig en regnperiod.

Folk här är lite förvånade, skakar på huvudet och säger att det inte är någon ordning på årstiderna längre. Vädret uppför sig inte som förväntat.

Själv tycker jag (mycket kortsiktigt, jag vet, långsiktigt är jag också oroad över klimatförändringarna) att det är skönt att det regnar, att luften blir lite lättare. Och så hoppas jag att det håller sig regnfritt i slutet av mars och de första veckorna i april för då kommer Kerstin, Håkan, Alice och Märta hit!

Då vill vi inte veta av några bortregnade vägar när vi ska åka på safari!

Inga kommentarer: