söndag 1 februari 2009

Har slarvat lite med skrivandet

Den senaste veckan har varit lite upp och ner. Det var verkligen en omställning att börja leva ett mer normalt liv med matplanering, shopping och matlagning. Plötsligt fattar man hur mycket tid och energi den typen av hushållsjobb tar.

Visst, det går mycket fortare hemma i Sverige, där man kan fuska lite med lite burkar och halvfabrikat, där man åker till en affär, typ ICA Maxi eller Coop, och vet precis i vilket hylla man hittar vad och där man oftast hittar precis allting som man behöver.

Här får man snurra runt betydligt mer. Köttet handlas i fräschaste slakteriet, stapelvarorna i en ganska oförutsägbar supermarket en bra bit bort, frukt och grönsaker i dukan (affär inrymd i container) på hörnet. Vattnet är en historia för sig. Vi köper ju stora 20 litersdunkar som dricksvatten. Man kan få åka runt till ett par tre ställen innan man hittar en försäljare som a) har vatten b) accepterar dina gamla dunkar i utbyte.

Färsk fisk har jag inte hittat ännu. Har ingen större lust att köpa av killarna som står längs gatan och håller upp sina förhoppningsvis hyfsat nyfångade red snappers till de förbipasserande bilisternas beskådan.

Har alltid undrat hur man gör, om man mot förmodan skulle få för sig att inhandla en sådan fisk. Så långt som till att veva ner ritan och betala för fisken är jag med. Men sedan då? Lägger man den i passagerarsätet och kör vidare? Det är ju knappast så att dessa enmans mobila fiskaffärer har plastpåsar eller tidningspapper att erbjuda.

Tills jag hittar en fiskaffär med kyldisk får jag nog hålla mig till fryst, plastinpackad fisk.

Jag har i alla fall får godkänt från ungarna. De lät meddela att de tyckte att jag skött mig bra i köket under den första veckan. Vet inte om det beror på att de fått den hemmalagade maten utspädd med betydligt fler restaurangbesök än vanligt.

Vi har Ragnar Tveterås, Håkans forskarkollega från Stavanger, boende hos oss den här veckan. Trevligt som vanligt! Oskar, Håkan och Ragnar har haft en ongoing veckolång pokerturnering. Just nu sitter de och spelar Stora Finalen. Efter gårdagens omgång var ställningen så jämn att finalen är öppen. Vem som helst av dem kan ta hem den stora segern i dag.

Inga kommentarer: