onsdag 7 januari 2009

Nu är det synd om alla pojkarna

Håkan har malaria. Och amöba. Albin har en inflammation i baksidan av låret, troligen ett insektsbett från början, som gör att han har svårt att gå. Och Oskar har svår hemlängtan.

Det är tur att vi har IST Clinic. Håkan blev dålig i natt. Kass i magen, började frysa och hade ont i kroppen. Så han fick åka till doktorn så snart kliniken öppnade i morse. De konstaterade att han hade "lite" malaria. Det vill säga inte så jättemånga parasiter i blodet, men ändå tillräckligt för att bli sjuk och för att behöva ganska kraftig medicinering. Så nu ligger han platt och sover.

Albin var på samma klinik i går, runt bettet på låret hade det bildats ett stort rött område som var svullet och varmt och gjorde ont. Jag hade visserligen sett att han haltade konstigt dagen innan, men trodde att det var för att han råkat skala av en bit av stortå-toppen när han var ute och lekte. Men han fick diverse salvor och antibiotika och blir nu ompysslad ordentligt av den goda modern.

Oskar vill hem. Det blev tomt för honom när Anton, Anders och alla de andra kortoxarna åkte hem häromdagen. Han funderar jättemycket på hur han skulle kunna tjäna i hop 10 000 kronor till en flygbiljett, så att han kan följa med Håkan när han ska hem en sväng i februari.

Själv mår jag ganska bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Oj låter jobbigt! Och åhhh, vad jag känner för Oscar och hans hemlängtan! Tror Anton var rätt belåten med att komma hem även om han är uppfylld av allt han varit med om! Det är underbart att resa, men så skönt att komma hem också! Antons momor och morfar har varit inne på din blogg och tittat på bilderna från Safarin och det blev första kollen när jag slog på datorn för en första arbetsdag efter julledigheten!

Anonym sa...

Fy va tråkigt att ni blev dåliga och ledsna nu när ni har lite riktig FRI tid! Hoppas att ni alla mår bättre snart! Tack igen, och tack för allt!
Härligt att läsa bloggen men jag är på jobbet och måste arbeta men säg till om det är något ni önskar så skickar vi det eller samlar till feb.
Hoppas Oskars vänner kommer åter till Dar es Salam snart och att Albin och Håkan krya på sig!

Anna K sa...

Hej Ulla . Fy vad orolig jag blev när jag pratade med Gustaf i morse och fick höra att Håkan fått malaria mm. Vi har ju levt utanför cyberrymden sen i mellandagarna då någon kom in och tog vår dator mitt i natten när vi låg och sov i rummet bredvid!! Nu är vi åter i rymden framför en sprillans ny burk och jag har kunnat lugna mig med att han är på bättringsvägen. Maila gärna era adresser till oss . Hela adressboken är ju väck. kramar till alla Anna och &