söndag 31 augusti 2008

Dar es Salaam Yacht Club

...och så var vi medlemmar i The Yacht Club. Eller i alla fall "prospects", riktigt invalda blir vi inte förrän i december. Det är en oändlig procedur, där man ska bli rekommenderad av en fullvärdig medlem, sedan måste man träffa och presentera sig för ytterligare tre medlemmar varav minst en måste vara någon slags höjdare (Flag Member) i klubben. Tror att man också måste infinna sig personligen för att presentera sig på det där mötet när de väljer in nya medlemmar.

Klubben ligger bara fem minuter med bil härifrån. Det finaste, för vår del, är att de har en väldigt bra sandstrand med härliga vågor när tidvattnet sveper in. Så där har vi tillbringat eftermiddagen idag. Håkan och Oskar smet iväg till "ungdomsbaren" och tittade på premier league-fotboll, medan Albin och jag fortsatte bygga sandslott - grejen var att vi byggde så fort vi bara kunde, för att ha ett så stabilt bygge som möjligt när nästa stora våg kom och sköljde bort det mesta av det vi byggt. Då började vi om igen! Sisyfosarbete...

På söndagarna har de också fiskgrill. Gott och trevligt att sitta precis vid sandstranden och äta när solen går ner. Sedan får man snabba sig hem, för att inte bli allt för myggbiten.

Kerstin undrade i ett sms häromdagen om vi blir något bruna. "Inte särskilt" är svaret. Vet man med sig att man ska tillbringa någon längre tid i solen så är det ordentligt med solskyddsfaktor som gäller. Annars letar man skugga, helt automatiskt. Ren överlevnadsinstinkt.

Men idag har jag faktiskt satsat lite på solbrännan. En förmiddagstimme vid poolen här i Valhalla och ett par soltimmar på yacht klubben i eftermiddag. Så nu är jag lite röd i ansiktet och huden stramar lite över axlarna.

Däremellan låg jag på sängen, under fläkten, och läste Göran Perssons memoarer. Återkommer till den. Men så här långt läst, jag har kommit fram till att han tillträder som statsminister, så har Göran inte begått många misstag...

Jo, ett. Han borde inte ha svarat "nej" när medierna frågade om han ville ta över efter Ingvar Carlsson. Det hade varit bättre om han sagt "inga kommentarer, den frågan svarar jag på om valberedningen frågar mig". Annars har i princip VARJE beslut han fattat, VARJE åtgärd han vidtagit, varit väl genomtänkt och riktig. Fanns minsta tveksamhet i nuet, så har tiden visat att Göran ändå hade rätt. Jätterätt. Om allting.

3 kommentarer:

Maggan sa...

Akta dig för ettriga små röda soleksem, varnar luttrad äldre kollega, som just haft upprop med nya blanka ettor på JMG idag. Överväg alternativet jätteparasoll och solskydd 50+.
Helgen tillbringade jag mest gungandes i hammocken och läste Bangs dagboksreportage från Berlin 1936. Vi hade strålande sensommarväder.
Saknar dig därborta bland hajarna (?)
Maggan

Unknown sa...

Glöm inte att gå med i fiskeklubben också! Kan bli fina middagar!
Leif

Ulla Sätereie sa...

Hej Maggan och Leif!
Kul att höra av er! Än så länge har jag klarat mig fint undan soleksemen, är mer orolig över att jag ska befinna mig så här nära ekvatorn i ett helt år och ändå vara en riktigt blekfis. Lite solbränna måste man väl kunna åstadkomma. Men det är som att det är svårare när solen lyser HELA tiden, när man inte MÅSTE passa på när det är molnfritt.

Jo du Leif, fisken är fin här nere. Men man behöver inte ens fiska själv för att äta fisk som simmade i havet så sent som för en kvart sedan! Ute på "badöarna" tar de upp beställningen i restaurangen först, sedan ger de sig ut och fiskar lagom många fiskar som de grillar på stranden. Gott, gott!

Sedan har vi ju kocken Howard också - han är familjens favorit just nu. Inte bara lagar han till underbar fisk (ofta red snapper) utan han är en fena på kött också. Så möra köttbitar får vi aldrig hemma. Kan beror på att vi aldrig, nästan, har tid att lägga ett antal TIMMAR på att laga middag mitt i veckan. Men vi äter och njuter! Ungarna är totalförtjusta!