måndag 1 september 2008

Yacht Club-ångest

I dag på swahilikursen drabbades jag av kolonial yacht club-ångest. Lotta var sjuk, så det var bara jag och Nancy som höll i gång i fyra timmar. När hon frågade vad jag gjort i går och jag berättade att vi badat och ätit på Yacht-klubben, så frågade hon om det var mycket folk där.

- Ja,visst, sa jag fast på swahili.
- Var det andra svenskar där?
- Ja, och människor från många andra länder. Fast bara wazungos. (=Vitingar)
- Var det inga afrikaner där?
- Njaaa, njäää, inte så många, svarade jag rodnande.

Och tänkte att det var det ju. Många afrikaner. Men de var inte medlemmar i klubben. De jobbade där. Med att rigga rika vitingars segelbåtar, servera drinkar och mat och se till att vi hade det allmänt bra.

Det kändes ....så där.

1 kommentar:

Anonym sa...

Boktips (ifall Du inte redan läst den, förstås):

Olkiewicz, Andrzej: "Konsten att vara invandrare"

Läs om boken här:

http://www.konstenattvarainvandrare.se/Utdrag.html

Ann