lördag 23 augusti 2008

Botanisk pristävling



Den här vackra blomman växer mellan själva huset och gäststugan. Men vad heter den?
Jag har två bud än så länge: Bougainvillea och Tvillingblomma (Diascia vigilis).
Finns det fler förslag? Eller någon botaniskt självsäker person som kan fälla ett slutgiltigt avgörande?
Priset är en heldag på Bongoyo - en paradisö, en halvtimme med båt från Slipway, inklusive nyfångad fish and chips. PLUS en bättre middag, hemma hos oss. Pristagaren bör alltså infinna sig i Dar es Salaam senast i juni 2009. Resan får han/hon tyvärr bekosta själv...
Vår granne, i trädgården bakom, har en påfågel som strosar omkring. Skulle ju kunna vara najs, om den inte lät så jävligt. Den låter som en hes åsna! Ihärdigt. Outhärdligt.
I dag är det lördag och Oskar haft fotbollsträning och är nu hemma hos en ny kompis, Valle, under eftermiddagen. Håkan och Albin är på öppet hus-fika hemma hos en svensk familj. Jag mår bättre än i går, men är fortfarande så pass seg i hela kroppen att jag stannade hemma för att vila.

3 kommentarer:

Unknown sa...

bouganvilla

Unknown sa...

Det är en bouganvillea. Även kallad trillingblomma. När jag jobbade i handelsträdgården kom det dock in en tant och ville ha bingo-villa. Jag sålde en till henne och sen dess är det vad jag kallat denna vackra växt.

Ulla Sätereie sa...

Nu börjar det bli spännande. Fyra svar, tre svarar samma.
Hur är förhållandet mellan tvillingblomman och trillingblomman? Kerstin?

Av de fyra hittills svarande räknar jag med att två kommer att infinna sig för att hämta priset på plats! Eller hur?