måndag 18 augusti 2008

Jina langu ni Ulla, ninatoka Uswidi

Jag heter Ulla, jag kommer från Sverige.
I dag började min intensivkurs i Swahili. Min nya kompis Lotta och jag har suttit och svettats i fyra timmar - och det var bara SÅ roligt.

Lotta och jag har en egen lärare, Nancy, som lugnt och tålmodigt får oss att upprepa artighets- och hälsningsfraser, om och om och om igen.

- Habari?
- Nzuri.

- Hujambo?
- Sijambo.

- Mambo?
- Poa.

- Salama?
- Salama.

- Mzima?
-Mzima.

- Shikamoo?
- Marahaba.

...och så vidare. Nancy såg rätt trött och avmätt ut fram tills jag tappade greppet, blandade ihop alla stavelser och bokstäver och råkade säga KABURI i stället för KARIBU. Karibu betyder välkommen, kaburi betyder grav... Då höll hon på att bryta ihop.

Nästa skrattattack kom när jag slarvade med uttalet och råkade säga KUNYA i stället för KUNYWA. Det senare betyder dricka, det förra bajsa. Eller kanske rent av skita, för Nancy såg väldigt allvarlig ut när hon skulle förklara vilket väldigt, väldigt fult ord det var. Sedan fick vi upprepa kunywa, kunywa, kunywa många gånger.

Ser redan fram emot morgondagens lektionspass!

4 kommentarer:

Unknown sa...

roligt att höra att du har kul med din undervisning. Det måste vara extra kul för dig att lära ett språk som inte liknar något annat som du läst
Berätta mer om hur Oskar och Albin
upplever alla nya intryck o.dyl
Hur tycker Håkan om sitt jobb?
Hälsningar från din mor
Bekräfta om detta kommer fram.

Ulla Sätereie sa...

Jodå, mamma. Du är på god väg att bli en bloggmormor!

Unknown sa...

Det var bra det. Jag satt just och funderade om jag gjort något "stolligt" så inlägget inte kom fram.
Bra att Albin finner sin roll i den nya tillvaron. Det måste vara svårt för er alla innan ni blir hemmastadda. Långt till Konsum och så. berätta vad ni äter och dricker.
Finns det korvkiosk? kramaroch god natt fraån mamma/mormor/svärmor

Ulla Sätereie sa...

Ingen korvkiosk. Inget konsum. Men vi reder oss ganska bra ändå. Snabbmaten är pizza. Ibland fish and chips (=pommes frites).