tisdag 30 september 2008

Minibeasts! Kolla Albins t-shirt!



I dag var den Stora Dagen för Albins klass. Alla tvåor på IST hade presentation för kamrater och föräldrar av sitt undersökningsområde "Minibeasts - squash or save?" (Småkryp - mosa eller spara?).

I grupper om tre fyra elever presenterade de varsitt djur, som tusenfotingar, skorpioner, bläckfiskar och andra. Albin ingick i nyckelpigsgruppen. De fick gå fram, visa sin informationsaffisch och berätta om de olika krypens kroppsdelar, vad de äter, hur de bor, vad som är bra respektive dåligt med vart och ett.

Alla var jätteduktiga! Det är ändå imponerande, inte minst med tanke på att det är långt ifrån bara Albin som överhuvudtaget inte pratade mer än enstaka ord på engelska för mindre än två månader sedan. Nu stod de där och skickade självsäkert mikrofonen mellan sig och berättade högt och tydligt om vad de lärt sig. Alla var med, alla klarade av det - och alla var jätteduktiga på att ge varandra beröm!

Varje grupps presentation avslutades med frågan "Any comments?" (Några kommentarer?). Armar och händer åkte i luften och barnen nästan tävlade om att få ge konkret beröm:"Jag gillade er affisch!", "Jag tycker att det var bra att ni pratade så högt och tydligt!", "Jag tycker att det var roligt att höra om hur tusenfotingen lever."

Ingen kritiserade någon, alla blev bara bekräftade och sedda. Fantastiskt.

...och alla - både elever och lärare - hade på sig den skitsnygga t-shirten med Albins teckning på bröstet! Gissa om Håkan och jag var stolta föräldrar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Ulla och hela familjen! Ursäkta att vi inte hört av oss tidigare! Men jag tror att vi lever i lite olika tidssfärer nu (kan man säga så?). För oss var det ganska så nyss ni åkte, och vi har varit fullt upptagna med en massa vardag. Medans ni har upplevt en massa nytt hela tiden. Kan tänka mig att det känns som att tiden både har gått jättefort för er och att ni ändå har varit där i en liten evighet (eller?). Vi har iallafall varit inne och läst ganska regelbundet, bara inte tagit oss tid att svara än. Det är jättespännande att läsa om era äventyr. Men så är du ju både journalist och lyxhustru också! Coolt me Albins teckning och tryck på T-shirt! Undrar om man kan få ett signeat ex i en begränsad upptryck upplaga. Och stort grattis till storebrorsan både på födelsedagen i efterskott och till snygga fotbollsmål - vilket steg! Ser bra ut kan ett tränat fotbolls-farsa-öga meddela! Hur är det förresten med Håkke? Får bilder i mitt huvud när jag tänker på honom. Jag ser Dr Eggert framför mig stående bredvid en lerig Willy´s jeep någonstans i djungeln vid Viktoriasjön i kakishorts, tropikhjälm med kikare kartrulle och allt (undrar om den bilden stämmer). Kramar till er alla från hela familjen Engström-Bjenne. Ps.Hälsar lite speciellt från BV-killen. Ikväll har vi varit på hans andra (redan!) konsert på Angeredsgymnasiet.Ds