måndag 15 september 2008

En bra dag!

I dag har jag bestämt mig för att INTE hamna i Hjärter-träsket, alltså det sinnestillstånd när man inte får något gjort, utan bara sitter och spelar de stentrista spel som finns inlagda i datorn när man köper den. Hjärter, spindelharpan, minröj och sånt. Kan göra vem som helst galen.

Har gjort en lista på saker som jag ska få gjort i dag - och det har börjat bra! 4o minuters ryggjympa, samtidigt som jag lyssnade på ett alldeles utmärkt "Konflikt" (P1-program, finns på webben, rekommenderas!) om hur kinesiska och indiska intressen tävlar om den afrikanska marknaden - och arbetskraften. Hur de afrikanska länderna har blivit Kinas bästa allierade i t ex FN.

Här i Dar es Salaam ser man inte så mycket av den kinesiska "invasionen", men det finns definitivt spänningar mellan den ursprungstanzaniska och den indiska befolkningen. Indierna är affärsmän, satsar på att barnen ska få utbildning - och beter sig ganska ofta som svin mot sina landsmän. Man hör utttryck som att "swahili inte är ett språk, det är något man pratar till tjänstefolket". Man hör rykten om hur indiska ungdomar på högstadiet betalar svarta ungdomar att göra deras läxor och andra skoluppgifter, och så vidare och så vidare.

Vet inte hur mycket som är sant.

Nästa punkt på listan var: Läsa tidningar. Så nu har jag plöjt tre dagstidningar av varierande kvalitet. Krönikorna är ganska intressanta. Det är spännande att se hur de opinionsbildande journalisterna är öppet kritiska till missförhållanden, men ändå måste passa sig för att namnge fel personer i maktställning. Det gäller att tassa runt, att inte ge för lite detaljer så att läsarna inte förstår vem man syftar på, men ändå inte för mycket, för då kan nog både reporter och tidningsägare råka illa ut. Får mig att tänka på när Aftonbladet på Lars Johan Hjertas tid kritiserade kungahuset.

En tredje punkt på listan var: Förmiddagsfika på Oyster Bay med Lotta. Och nu börjar jag bli sen, så jag måste dra.

Inga kommentarer: