tisdag 2 september 2008

Host, host, rossel

Jag har inte blivit riktigt frisk efter min dunderförkylning. Det har satt sig i lungorna, som rosslar och hostar och inte känns bra. Så i dag ringde jag till vår nya "vårdcentral", IST Clinic.

Fick komma dit direkt. En halvtimme efter mitt samtal satt jag inne hos en svenskspråkig läkare, blev kikad i öron, näsa, hals och hon lyssnade på lungorna. Fick sedan ta snabbsänka för att utesluta lunginflammation.

Sedan var det bara att gå till en apotekslucka och hämta medicin, en rejäl hostmedicin och en nässprej. Blir jag inte mycket bättre på tre dagar så ska jag komma tillbaka och få nya mediciner.

Diskuterade också vår malariaprofylax med henne. Hon tyckte att Albin skulle sluta med Lariam OMEDELBART och gå över på en annan medicin, som heter Malarone och tydligen inte ger samma biverkningar.

Hon var också av den bestämda åsikten att vi alla skulle sluta med Lariam om två månader och nöja oss med att ta Malarone när vi beger oss ut på äventyr utanför "halvön" där vi bor. Får man feber så är det "bara" att snabba sig till kliniken och ta ett malariaprov. Enligt henne så är det fullt tillräckligt för att uppfylla alla krav på ansvarigt föräldraskap.

Att Östra sjukhuset rekommenderat oss att äta Lariam varje vecka hela året avfärdade hon med att "de vet inte vilket bra och pålitligt labb vi har här på kliniken".

Det är inte lätt att veta vilken auktoritet man ska förlita sig på. Det verkar inget kul att få malaria. Men min magkänsla säger ändå att en läkare som sedan många år har sin dagliga verksamhet på plats i Tanzania har väl så gott malariaomdöme som en (ganska trött...) infektionsläkare på Östra.

Men klart är att Albin genast ska sluta äta Lariam. Han har så mycket ångest att det är riktigt synd om honom. Han "ser" insekter lite överallt och vågar knappt ha fötterna på golvet när det blir mörkt. Har fått total spindelskräck. Han är så rädd att han knappt vågar säga ordet "spindel", istället säger han "åttabening".

Tyvärr så kan effekten av Lariam hänga kvar i upp till fyra veckor till.

Inga kommentarer: