måndag 22 september 2008

Nu ska jag gnälla lite om min hälsa igen...

...det är inte så att jag är så himla sjuk, så ni behöver inte tycka synd om mig. Men min hosta och mitt rossel, som jag beklagat mig tidigare över, har inte gått bort. Därför har jag t ex inte kunnat bli så där sportig som jag hade tänkt mig att bli under det här året. Springa längs Indiska oceanen, simma ett par tusen meter i poolen och så vidare.

Men så i slutet av förra veckan så fick jag ett nytt symptom: ont i höger öga. Jättekonstigt. Inget rött, bara ont och så tyckte jag att jag såg mycket sämre, lite dimmigt så där.

Hjärntumör? Biverkning av malaria-lariamet? När det inte gick över så blev jag lite orolig och sov rätt dåligt i natt.

Så i dag gick jag till doktorn igen. Jag gick dit för ögat, att jag fortfarande hostade och rosslade tyckte jag inte var så mycket att ta upp. Där var jag ju på bättringsvägen. Men jag råkade i alla fall hosta till lite på väg in i undersökningsrummet.

Doktor Dörte (ja, hon heter faktiskt så, den fina läkaren som dessutom pratar svenska) var inte imponerad över mitt tillfrisknande. Redan hostan tyckte hon var anledning nog för en antibiotikakur.

Vad gäller ögat så lyste hon i det, klämde, tryckte och fick mig att följa hennes finger med blicken. Sedan sa hon att det nog var bihåleinflammation (sinusit, som vi säger i branschen). Så nu går jag på antibiotika - och om jag inte blir bra i ögat så ska jag komma tillbaka om tre dagar och få en remiss till en ögonläkare.

Jag vill springa!

Man åker ju rätt mycket bil här. Läser på mejlen att det pågår en stegtävling på JMG. Kan bara säga att jag tror att jag skulle få rent deprimerande låga siffror på mätaren om jag var med...

3 kommentarer:

Anonym sa...

En fin läkare som dessutom talar svenska... Men jisses, Ulla! Är det inte roligare och mer spännande att hoppa in i jeepen och leta upp närmaste medicinman, långt ute i bushen? För att s a s komma närmare kulturen, nu när ni har uppehållstillstånd och allt ;)

Symptom: 413 000 träffar
Symtom: 454 000 träffar
U loose!

Hej, Oskar! Ta hand om din mamma så att hon blir pigg och kry igen. P97 vill se lejon och vilda djur!

//Magnus

Liselotte sa...

Tjena! Det låter inte bra. Hoppas att antibiotikan biter den här gången. Tänkte ut och spela golf i morgon bitti. Vill du vara caddie? Mycket promenad blir det.....
Annars kanske vi kan äta lunch på Oyster Bay efteråt.

Hälsningar
Lotta

Ulla Sätereie sa...

MAGNUS:
Symptom är ett snyggare ord helt enkelt. I det här falet går estetiken före 100-miljoner-flugor-kan-inte-ha-fel-principen.
För att bli en intressant människa får man hålla sig med flera uppsättningar av principer.

LOTTA:
Kollade inte kommentarerna igår. Hade gärna följt med på promenad, men tror inte att jag hade gått ut offentligt på internet med att jag gjorde det i form av caddie...
Det skulle strida mot bilden jag brukar ge av av mig själv och mitt förhållande till golf. I det här fallet hade jag nog fått ta fram sekretessprincipen... "Sånt som du inte vill stå för offentligt, bör du inte lägga ut på nätet". Ingår i paketet: "Hellre en dubbelmoral, än ingen moral alls".