tisdag 9 september 2008

Hipp, hipp, hurra - i dag är det min födelsedag!


...och jag har fått en fin Tingatinga-tavla!

Tingatinga är en konstform som är mycket stor här i Tanzania. Den har fått sitt namn efter konstnären Edward Saidi Tingatinga som på 1960-talet började måla den här typen av tavlor - och upptäckte en stor efterfrågan från Europa. Han hade sin ateljé på Haile Selassi Road, inte långt från där vi bor, och i dag finns där ett stort kollektiv av konstnärer som målar tingatinga.

Tavlorna förställer ofta stiliserade, färgstarka djur - eller massajer - med svarta konturer, mot en enfärgad bakgrund. Jag fattar inte riktigt vad det är för sorts färg de använder, men den är väldigt glansig (vilket gjorde det svårt för mig att ta en bild av tavlan som inte bara var en ljusreflex!).

På fredagarna kommer en konstnär från Tingatinga-centret till svenska fritids och har målar-workshop med barnen. Gissa om det är populärt! Jag hade ju tänkt att Oskar och Albin skulle vara lediga på fredagarna, för att vara hemma och fredagsmysa med mig på eftermiddagarna. Men det gick inte. Bägge kräver att få gå till fritids!

I kväll kommer Jesper, från Handels i Göteborg, och Andrea, doktorand från Umeå, hit och käkar födelsdagsmiddag med oss. Har man inga egna vänner att fira födelsedag med, så får man låna andras!

Nästa gång jag fyller år så är det den 090909. Det är ett coolt datum, tycker jag.

6 kommentarer:

Maggan sa...

Grattis i efterhand! Hoppas du/ni fick en kul och god middag.Tänker ibland på ditt skojiga 40-årskalas med drinkbordet!
Själv har jag i helgen varit i Sthlm på AB:s kulturredaktion eller rättare sagt i deras fina representationdel på våning 9. Att jag var där berodde på att jag suttit med i Wendela-föreningens jury, som delade ut priser på sammanlagt 50 000 kr till bästa socialreportafge 2006 - 2007.
Första pris fick Thella Johnsson, Ola Wong och Jörgen Huitfeldt för deras reportage bok "Sjukt billigt".
Det var också releaseparty för boken Empati och engagemang, där vi är 20 forskare och jpournalister som bidrar med texter. Boken har fått finfina recensioner.Sen var det mingel och buffé i AB:s restaurant Wendela.Idag åter den bistra verklighetewn med källkritiklektioner för treorna i Orgelsalen (!!) av alla ställen.
Lycka till med ditt nya levnadsår, som ju har börjat så spännande, önskar Maggan

Unknown sa...

Gratulerer med dagen, som pappa säger
Dagens namn är ANITA

Anonym sa...

Vad är det för en dag?
Är det en vanlig dag?
Nej, det är ingen vanlig dag
för det är Ullas födelsedag!
Hurra hurra hurra!
Hurra hurra hurra!

Visa m text av A.Lindgren

GRATTIS på 44-årsdagen
önskar

Lotta

Lillen sa...

Heili Selasi var jakt-kompis med Verner i "Värsgarn". Visste du det?

Liselotte sa...

Hej
Vilken fin tavla. Vi får väl vänta och se om våra barn kan måla lika fina tavlor på fritids.
Vi ser fram emot Safari i Mikomi!!

Hälsningar
Lotta

Anonym sa...

Från en enkel huligan
uppå bemärkelsedan,
jag har den äran att få gratulera!
Från ett höstblåsigt Götet
Hurra, Hurra, Hurra, Hurra!
Från oss på våning 3
/Leif