lördag 13 september 2008

"My family is fun."

FÖRST: Tack till alla som gratulerade på födelsedagen!

Det var skitkul att få så många gratulationer på bloggen! Om det aldrig finns några kommentarer till inläggen så känns det som att sitta och skriva rätt ut i luften, med NOLL läsare som målgrupp. Lite patetiskt... Mycket roligare att få reaktioner på plats!

Tack också till alla som gratulerade på Facebook. Det var nog mitt mest intensiva facebook-dygn någonsin. Kanske är det det jag kommer att bära med mig från det här året: "Det var då jag lärde mig att till fullo uppskatta - och använda - blogg och facebook".

Inte bara, så klart. Det är rätt ofta jag har stunder när jag plötsligt kommer på mig med att tänka: "DET HÄR ska jag tänka tillbaka på när jag blir pensionär!". Det handlar väl mest om en insikt om att det här är bra, att det är viktigt och värdefullt att faktiskt ta de möjligheter till oväntade vändningar i livet som emellanåt erbjuds.

Tror att det är väldigt bra för familjen, som enhet, att komma iväg på ett sånt här år. Alla kommer närmare varandra - och än så länge så är det bara positivt för oss alla. Håkan och jag är varandras bästa vänner och stöd och den bästa att skratta åt allt som är jobbigt tillsammans med. Att få så mycket kvalitetstid med barnen är också toppen. Albin och jag hjälptes åt med hans läxa i dag - rättstavning och att skriva meningar som innehåller fem av veckans tio ord - och vi hade ROLIGT under tiden.

Först hade vi bara tänkt att han skulle skriva två av fem meningar i dag, sedan skullevi spela Wii igen. (Guuuud, så många gånger jag har fått pisk i ko-race och i att skjuta tanks... Det är bara att bita ihop och försöka förtränga att man är en genuin tävlingsmänniska... Det är förnedrande. Jag FÖRSÖKER ju verkligen vinna över honom. Varje gång.) Men någonstans i andra meningen, "I have a book called "Early Bird", säger plötsligt Albin:

- Äh, jag tror att jag gör allihop. Jag har inte tappat sugen än!

"That was really nice food."
"When I was home with my friend we had fun."
"Where is my book?"
"My family is fun."

(Understrykningarna är orden de ska lära sig att stava.)

Och då är det ju roligt med läxor till och med. När man får göra dem tillsammans. I lugn och ro. Utan att barnet i fråga är helt slutkört redan innan, utan att föräldern efter två minuter förvandlas till världens mest tjatiga morsa.

"My family is fun." Det kan ju få vilken mamma som helst att börja lipa... Familjekvalitet!

Inga kommentarer: