måndag 1 december 2008

Kumbi Kumbi



Här är en bild, så att ni kan få en uppfattning om hur de äckliga insekterna ser ut. Med utfällda vingar har de en vingbredd på uppskattningsvis 8-9 centimeter. Föreställ er dessa i håret, i maten och på benen. Fatta att jag till slut sprang därifrån!

Nu vet jag vad de heter: Kumbi Kumbi. Den enda icke swahili-benämning jag har hittat är Huge Termites, men jag vet inte om det faktiskt är termiter. Hur som helst så dyker de upp i december, efter regnen. Förhoppningsvis är deras svärm- och parningssäsong kort.

De är dessutom ätliga! Många äter dem som snacks. Man tar bort vingar och ben och steker dem lätt. Lär smaka som nötter. Sugen? Någon?

3 kommentarer:

Anonym sa...

*HE HE HE*

Pappa Ulf hälsar att han blev bjuden på (och åt) termitlarv när han och Mamma bodde och arbetade i Etiopien några år på 50-talet. Den smakade honung, enligt honom - i rått, levande tillstånd, alltså. Jag är osäker på huruvida han blev serverad någon halstrad.

Anonym sa...

Med mycket salt på. Du borde smaka Ulla, det kan vara din enda chans i livet att få äta överdimensionerade termiter (?) utan att uppfattas som smaklös.
För övrigt vill jag meddela att en och annan ruskigt afrikasugen före detta student läser din blogg.

Ulla Sätereie sa...

Hej hej!
Ann: Hälsa tillbaka till Ulf: Respekt! Råa skulle jag inte äta...

Malin: Men om jag sprang på en stekt så skulle jag nog ta åtminstone ett litet bett. Bara för att kunna berätta om för barnbarnen.

Men med tanke på hur (osannolikt) många gånger jag de senaste 20 åren skrutit om att jag ätit helstekt marsvin, så är det väl inte troligt att jag skulle kunna hålla mig fram tills jag blir farmor. Jag skulle nog droppa det lite till höger och vänster. "Ja du vet, när jag åt termiter i Tanzania..." Det kan man ju osökt komma in på i en massa olika sammanhang!