onsdag 3 december 2008

Blondinbella vs Sätereie skriver: 23 571 150 - 356

Sitter på det luftkonditionerade kontoret och försöker bli inspirerad att skriva en krönika till JMGs årsbok. Funderar på lite olika vinklar, som på något sätt rör mig, Tanzania och medier. Bloggen är ett sånt ämne.

Så jag gick in och kollade min trafikstatistik på Bloggtoppen och Bloggportalen. Tänkte jag skulle skriva något snärtigt om att jag nu haft "356 unika besökare - bara XXX kvar till Blondinbella!". Klickade mig fram till Blondinbellas presentation. Men då fick jag problem, på flera plan.

Enligt Bloggtoppen har Blondinbella haft 238 677 unika besökare senaste veckan. Imponerande, på två dagar! Bara måndag och tisdag finns i den siffran. Motsvarande siffra för Sätereie skriver är mer modesta 62 unika besökare, sedan i måndags alltså. Kändes ju lite deppigt som jämförelse, men jag kan leva med det.

Gick vidare till att jämföra uppgifterna om totalt antal unika besökare. Där jag med Sätereie skriver kommer upp i 356! Inte dåligt! Jag gillar er alla! Och tänker hellre kvalitet i läsekretsen än kvantitet!

Det är bara det att Blondinabella har 23 571 150 unika besökare på sin blogg!!! Det faller, i mina kanske något ogina ögon, långt utanför rimlighetens gräns. Det måste vara något fel i mätningen.

Det finns drygt 9 miljoner svenskar. Alla av dem har INTE varit inne på Blondinbellas blogg. Det är jag helt säker på. Om vi skulle anta att hälften av dem faktiskt hade varit det, vilket jag tror är en överdrivet hög uppskattning, så är det 4,5 miljoner. Inte sitter de människorna på sex sju olika datorer med olika IP-nummer var och klickar fram Blondinbella! Inte en chans. Det tror jag inte på.

OK. Då kan man ju anta att Blondinbella är populär långt utanför Sveriges gränser. Mycket möjligt att det är så. Men hon skriver på svenska och då är ju även den internationella marknaden ganska begränsad. Såååå många norrmän, danskar och finlandssvenskar finns det inte. Och svenska är ju inte direkt ett av världsspråken.

Så min slutsats är att det måste vara något allvarligt fel på Bloggtoppens mätmetod. Tyvärr slår väl detta tillbaka inte bara på Blondinbella, utan även på Blondinb-Ulla. Uppblåsta glädjesiffror! För oss båda.

Kollar man då på Bloggportalen, Aftonbladets verktyg för att mäta trafiken på bloggar, så får man delvis en annan bild. Både Bloggtoppen och Bloggportalen mäter på samma sätt, om jag förstått saken rätt. Man lägger in en liten logga på sin blogg och så räknar verktygen hur många gånger den bilden (=loggan) laddas ner.

Jag la in bägge dessa loggor med ett par minuters mellanrum, alldeles intill varandra i vänsterspalten på Sätereie skrivers öppningssida. Upptäckte redan Dag 1 att det var betydligt roligare att följa Bloggtoppens siffror än Bloggportalens. Det såg ut som att jag hade nästan dubbelt så många läsare på Bloggtoppen som på Bloggportalen!

(Och ni har ju sett vilka siffror jag valt att redovisa här på bloggen... Det är nästan så jag rodnar, men bara nästan. Skyller på min bakgrund som kvällstidningsjournalist. Det var ju inte direkt lögn, bara ett välvilligt urval av tillgängliga faktauppgifter.)

Tyvärr går det inte riktigt att jämföra siffrorna längre, Bloggtoppen mäter veckans besökare måndag - söndag, Bloggportalen mäter senaste sjudagarsperiod. På Bloggportalen finns heller ingen uppgift över det totala antalet unika besökare.

Men Blondinbella har fler läsare än Sätereie skriver även på Bloggportalen. Hon leder med 483 535 mot 144 under senaste veckan.

Hur som helst. Bloggosfären växer. Uppgifter över antal unika besökare används och blir mer och mer intressanta för flera aktörer - skribenter, annonsörer och kanske till och med forskare?

Så vad säger ni? Hur kan det bli så här? Vem ska man lita på? Vem har de mest tillförlitliga trafikmätningarna? Hur stor är egentligen Blondinbellas blogg? Jämfört med min och alla andra?

Kanske kan detta bli ett ämne för en C-uppsats på MKV? Eller är det redan gjort?

4 kommentarer:

Anonym sa...

De mäter antaligen "unika" ip-adresser, och eftersom många har dynamiska ip-adresser så blir det lätt lite fler unika besökare än vad som är verkligheten. Men..... du kanske har fler besökare per skärm. Tror att alla som besöker Blondinbella sitter i all ensamhet, medan du har besökar med ett aktivt socialt liv :-). Själv brukar jag ropa på Elina ibland och visa henne vad du skriver. Så du får dubbelräkna oss!

/Fredrik

Ulla Sätereie sa...

Vad är en dynamisk IP-adress då? Genererar den nya nummer lite då och då? Eller för varje gång man loggar in? 23 miljoner är ändå rätt mycket.
Men det känns skönt att kommit en möjlig förklaring på spåret. Tack Fredrik!
Det är lite svettigt för självidentifikationen när man upptäcker att man ägnar ganska mycket av sin vakna tid åt att fundera över Blondinbella...
Hälsa Elina!
Blir ni inte sugna på att komma hit och hälsa på?

Anonym sa...

Visst blir man lite sugen på Tanzania, men som småkattsförälder är det svårt att komma iväg :-).

Dynamisk ip: typ så ja. Men som du säger, kan inte vara enda förklaringen. Tror att Bella själv sitter och trycker F5 på sin blogg :-). Man kan ju tryggt utgå från att Håkan inte gör det från kontoret på universitetet.

/Fredrik

Helena Bergendahl sa...

ett scoop ulla, bara genom att tänka
jag har fortfarande inte tillgång till utropstecken du får föreställa dig några stycken här