torsdag 11 december 2008

Jag har fått ett uppdrag - och tackat nej till ett jobb

Uppdraget jag fått är att ingå i kommittén som samordnar den fantastiska car pool som hämtar nästan alla svenska barn i skolan och kör dem till fritids. Från och med nästa termin kommer det även att ingå ett par norska barn i gänget.

Det är ett pusslande med olika tider, olika chaufförer, olika många platser i varje bil osv. Men vi hade i alla fall trevligt på vårt första möte i förmiddags! Sedan är det väl bara att hoppas att vi får ihop körschemat när alla val till vårterminens eftermiddagsaktiviteter är klara.

Albin har önskat cricket, ngoma dance och tae kwon do. Oskar har önskat basket och cricket.

Jobbet jag har tackat nej till är som svenskalärare på Nordiska skolan. Två timmar i veckan med en grupp på 8 - 10 elever i åldern 8 - 12 år. Tänkte att jag kunde göra tidning med dem. Det är ju framförallt skrivande de behöver träna på. Tror att det hade kunnat vara hur kul som helst. Kände mig ganska lämpad för uppgiften, jag har ju till och med undervisat blivande lärare i hur de ska göra exakt detta!

Men efter att ha tänkt igenom saken ordentligt så insåg jag att det var dags att ta examen i Kerstin Särneös "Lär dig säga NEJ-skola". Jag måste inte bli så smickrad att jag tackar ja till alla erbjudanden av bara farten. Jag behöver inte ännu en liten uppgift till i livet. Det blir för hattigt. Stressigt. Dumt. Så ska jag inte ha det. Så jag sa nej tack.

Efteråt kände jag mig både stolt och nöjd! Alldeles lättad. Och plötsligt fick jag en enorm arbetslust och kastade mig in i mina egna projekt. Det kändes som att jag fått en massa ny tid - fast än ingenting egentligen hade förändrats.

Inga kommentarer: