lördag 13 december 2008

Julfest i Albins klass


Alla tvåorna på IST hade gemensamt knytisparty igår efter skolan. Det blev en riktigt bra buffé med mat från olika delar av världen. Peiyus mamma, Shaoli från Kina, hade gjort dumplings. Azumas pappa, från Japan, hade gjort KORV-sushi! Makirullar med korvbitar i mitten i stället för rå fisk! Han skrattade gott åt våra förvånade miner och sa att "beef-wieners" nog passade barnen bättre än fisk. Swahili-Lotta, från Järfälla, hade gjort pannkaksrullar. Jag, den lata husmodern, hade åkt till arabaffären på Oyster Bay och köpt lite blandade samosas och pizzabitar...



I ett träd vid sidan om fotbollsplanen hittade barnen världens största spindel. Albin kom och hämtade mig för att jag skulle få se. Bara själva kroppen mätte gott och väl 10 centimeter.

När vi stod och tittade på den, ett ganska stort gäng barn och jag, så insåg jag att det inte är alla barn i världen som får i sig den svenska synen på djur och natur. För oss svenskar är det ju så otroligt självklart att man värnar små och stora djur. Till och med irriterande insekter släpper vi ju hellre ut genom ett fönster än slår ihjäl. (Utom myggor då...)

Men i det här gänget var det flera barn som började kasta saker, som kvistar och marshmallows, på den stora spindeln. Andra försökte ha sönder nätet. Droppen kom när en kille - som redan fått skäll av mig flera gånger för att han inte varit snäll mot spindeln - kom med en knytnävsstor sten som han tänkte kasta på spindeln! Då röt jag åt honom att han inte fick vara där.

Hur som helst. Inte skulle jag vilja möta den här spindeln hemma i mitt eget hus - men det var rätt häftigt att få se den på så nära håll. Kolla särskilt på färgteckningen under magen på den.

Inga kommentarer: