torsdag 2 oktober 2008

Varför finns det inga hästar i Afrika?

Överallt, längs alla gator, går män och drar enorma kärror efter sig. Ganska irriterande när de dyker upp på de mest trafikerade gatorna - jag är alltid rädd för att köra på någon av dem. Kärrorna är lastade med bräder, skräp, gräs eller annat - och är så tunga att dragarmännen måste använda all sin kraft och kroppstyngd för att få dem att röra sig framåt.

Så varför använder de inte hästar? Eller åsnor? Mulor?

Jag har hittills inte sett en enda häst eller åsna här. Jag vet att det finns ridhästar på enstaka turistställen längs kusten, men man ser dem aldrig som arbetsdjur. Däremot finns det ganska gott om getter och kor, även här på den lyxiga halvön. Det ser rätt kul ut när det plötsligt kommer en flock pigga getter springande över vägen, på de mest oväntade ställen.

Är det för varmt? Klarar inte hästarna av värmen? Eller är det för dyrt att fodra en arbetshäst? Jag vet inte. Tänker att det ju finns arabiska hästar, som klarar ökenklimat - då borde det väl finnas någon hästras, eller åsna, som klarade att dra kärror i makligt tempo även här.

Eller är det kulturellt? Har det aldrig funnits hästar/åsnor som arbetsdjur i Afrika?

Finns det någon hästkunnig person i läsekretsen som kan svara på detta?

6 kommentarer:

Unknown sa...

Kan det vara för att man tror sig veta att hästar gör ont i båda ändarna. I en änden bits dom, i andra änden sparkar dom bakut...

Ulla Sätereie sa...

Kan vara så.
Men jag är inte säker på att det är hela förklaringen.

Anonym sa...

Hästar, ja...

Det var en svensk, en dansk och en norrman som alla misstänkte att deras fruar var otrogna
Svensken:
Min fru är otrogen med en snickare, det svär jag på...
-Varför då, undrade de andra.
-Jo jag hittade en hammare under sängen.
Dansken:
-Jag misstänker att min fru är otrogen med rörmokaren, för jag hittade en rörtång under sängen.
Norrmannen hävdade bestämt att hans fru var otrogen med en travhäst.
-Hur kan du tro det!? sa de andra.
-Häromdagen hittade jag en kusk under sängen...

Göte Blodpalth

Ulla Sätereie sa...

Ha, ha, ha, Göte iNdAhOUSE!
Står sonen i kö nu eller? ISGR?
/U

Anonym sa...

Hej Ulla! :-)

I Etiopien är det rätt gott om hästar (araber), vilka värderas högt, och som över lag ser mycket välskötta ut, den utbredda fattigdomen till trots. Ännu mer gott om åsnor, dock, mitt i Addis Ababa mitt bland alla bilar, t.om. ;-)

Såg länken till Din blogg på Facebook - jättekul och spännande att läsa!!! :-)

Hälsar Ann

Ulla Sätereie sa...

Hej Ann!
Kul att höra av dig! Det är väldigt roligt att så många oväntade människor letar sig fram till bloggen. Alla är välkomna!
Har du varit i Etiopien? Vad gjorde du där?
/Ulla