torsdag 2 oktober 2008

Jag var för snål.

Köpte inget på partyt. Är lite besviken. (På mig själv.)

Det fanns en del fräcka skor, rätt häftiga väskor och fina smycken. Men, trots att jag hade den feta plånboken med mig, flera hundra tusen tanzania-shilling, så var det inget jag gick igång på tillräckligt mycket för att slå till. Inget som var så snyggt att jag tyckte att det var värt prislappen.

Däremot fick jag höra att det finns en andra chans. I november är det en stor konst- och konsthantverksmässa här i Dar. Tror att den heter Makutano. Den zanzibariska designern, Doreen, ska ställa ut där.

Men snittarna var fantastiskt goda! Och det var roligt att mingla.

Jag liftade med Sofia Frankenberg till residenset. Håkan och killarna behövde vår bil för att åka ut och äta med resten av familjen Frankenberg. Dessutom var jag lite nervös för att köra i mörkret. Dels för att jag inte var hundra på att hitta rätt, dels för att det blir så himla MÖRKT! Gatubelysningen är inte ett prioriterat område i det här landet. Därför är det lite läskigt att vara ute och köra på kvällarna, jag är livrädd för att råka köra på någon.

Vi kom en dryg halvtimme för sent till tillställningen - ingen av oss hade räknat med folklivet och trafikkaoset till följd av att alla (muslimska) tanzanier var ute och firade Eid al Fitr. Längs stranden, Coco Beach och Oyster Bay, var det rena marknadsstämningen. Tusentals människor till fots, i bilar, dalla dalla-bussar, på rullskridskor och skate boards. Över allt lyste eldar där folk lagade mat. Det var som att köra bil längs marknadsgatan på Torsby Mart'n.

Hade varit spännande att bara promenera runt där och ta del av folkvimlet. Men det var rätt kul bara att köra igenom också!

Inga kommentarer: