måndag 6 oktober 2008

Kallt vatten i kallvattenkranen önskas

I dag har det varit varmt i Dar es Salaam. Riktigt varmt. Så där hett och klibbigt att till och med infödda tanzanier går omkring och pustar.

Då vill man gärna svalka av sig. Med en kall dusch. Eller åtminstone spola händer och handleder i kallt vatten.

Men det går inte. För vattentanken står på taket och blir solvarm. Vrider man på kallvattenkranen så får man - varmvatten.

Det enda kalla vatten som finns att tillgå är det man haft i kylen, eller tappar upp ur vattenapparaten i köket, ni vet en sån där med en 20-litersdunk på. En sådan som vi ett tag hade i fikahörnet på Sprängkullsgatan. Där förstod jag aldrig poängen med vattenapparaten, här känns den som en gudagåva med sitt iskalla, fräscha innehåll.

Men det känns lite väl exklusivt att spola händerna i köpevatten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Blöt en trasa i det vattnet, torka dig sedan med trasan. Ett annat (stads)djungeltrick är att blöta tidningar med det varma vattnet, när tidningarna sedan torkar blir de kalla, enligt fysikens lagar.
hälsar fysiske eriksson

Anonym sa...

Hej! Den här kommentaren skrev jag på ett tidigare inlägg, hade inte koll på vilken sida jag var på, så jag lägger in den här igen:
Hej Ulla och hela familjen! Ursäkta att vi inte hört av oss tidigare! Men jag tror att vi lever i lite olika tidssfärer nu (kan man säga så?). För oss var det ganska så nyss ni åkte, och vi har varit fullt upptagna med en massa vardag. Medans ni har upplevt en massa nytt hela tiden. Kan tänka mig att det känns som att tiden både har gått jättefort för er och att ni ändå har varit där i en liten evighet (eller?). Vi har iallafall varit inne och läst ganska regelbundet, bara inte tagit oss tid att svara än. Det är jättespännande att läsa om era äventyr. Men så är du ju både journalist och lyxhustru också! Coolt me Albins teckning och tryck på T-shirt! Undrar om man kan få ett signeat ex i en begränsad upptryck upplaga. Och stort grattis till storebrorsan både på födelsedagen i efterskott och till snygga fotbollsmål - vilket steg! Ser bra ut kan ett tränat fotbolls-farsa-öga meddela! Hur är det förresten med Håkke? Får bilder i mitt huvud när jag tänker på honom. Jag ser Dr Eggert framför mig stående bredvid en lerig Willy´s jeep någonstans i djungeln vid Viktoriasjön i kakishorts, tropikhjälm med kikare kartrulle och allt (undrar om den bilden stämmer). Kramar till er alla från hela familjen Engström-Bjenne. Ps.Hälsar lite speciellt från BV-killen. Ikväll har vi varit på hans andra (redan!) konsert på Angeredsgymnasiet.Ds