torsdag 21 maj 2009

Ingen skugga över Mary!

Det försvann ju en massa pengar när vi hade vänner på besök i påskas. Det var ju skitdeppigt. Självklart mest för dem som blev av med alla pengarna, men också för oss som kände oss ansvariga och funderade på om det var någon av de anställda som plötsligt skaffat sig en extrainkomst motsvarande ett halvårs lön.

Eftersom vi egentligen inte kunde veta vem som snott pengarna så orkade jag aldrig ta upp saken med Mary, vår house keeper. Kändes som att om jag gjorde det så skulle jag inte ha något annat val än att ge henne sparken. Man kan inte anklaga något för en så stor stöld och sedan bara fortsätta som om ingenting hade hänt.

Men det har ju gnagt i mig. Jag har känt mig misstänksam och lite dum för att jag inte tog tag i frågan och satte ner foten ordentligt.

Nu har det fantastiska hänt. Den tjocka pengabunten har dykt upp. Den fanns på ett mystiskt ställe, men var intakt.

Problemet är bara att bunten befinner sig i Sverige. Och man kan inte växla in tanzaniashilling i Sverige... Så nu letar vi olika lösningar på hur vi ska få sedlarna till Dar es Salaam och dollar till Göteborg.

Inga kommentarer: