torsdag 19 mars 2009

I morse mötte Håkan ett odjur

Väckarklockan ringde 05.50 som vanligt. Håkan gick upp för att gå väckrundan hos barnen. Albins rum, inget problem. Men Oskars!

På tröskeln stod en kraftig kackerlacka och glodde morskt på Håkan när han öppnade dörren. Storlek mindre hundvalp. (Ja, nu överdriver jag igen. Så klart den inte var stor som en hundvalp, men säkert nio centimeter lång, tre fyra bred och två centimeter hög. Rätt imponerande. Om än betydligt mindre än en hundvalp.)

Det läskigaste är ju att odjuren flyger. Så det är lite svårt att träffa dem när man går loss i värsta mördarstil med sopkvasten i högsta hugg. (Man kanske skulle ha en spade? Men de lämnar nog fula märken på väggarna.)

Efter ett mindre slagsmål så vann Håkan. Kackerlackan is no more. Heja Håkan!


PS. Kanske ska tillägga att så här spännande har vi det inte varje dag. Det är faktiskt bara den andra kackerlackan någonsin, i det här huset, sedan vi flyttade in i början av augusti 2008.

2 kommentarer:

Unknown sa...

det var ju spännande med odjuret,
det får mig att tänka på när din mormor berättade att hon ur ett kvisthål i taket drog ur så många döda flugor att det blev en överfull sopskyffel. När vi sa att hon överdrev sa hon:"om jag sa 5 döda flugor så skulle ni säga att det var väl ingenting att berätta om" Kanhända det är ett släktdrag.

Anonym sa...

Hu. Usch, ja, kackerlackor är verkligen inte mysiga. Var dock tvungen att lära mig hantera dem när jag jobbade på Cypern för många år sedan.De kom i varierande storlek, men var även där till övervägande del helt "enorma" - och många!!! :-S Vaknade en natt av att en stor "katsarida" (kackerlacka på grekiska) av vibrationerna föll ner på mig från väggen då jag snurrat runt i sängen sömnen och slagit i armbågen i väggen. Inte så kul då jag sov naken eftersom det var +35¤C i lägenheten nattetid. Jag vaknade nog rekordsnabbt den gången - studsade gallskrikande rakt upp. :-P Efter denna upplevelse orkade jag inte bry mig om att vara miljövänlig, utan köpte en specialspray att spraya längs alla väggar, i hörnor och i avlopp med. Jag minns ännu instruktionerna och varningstexten på sprayflaskan: "Efter att Du använt sprayen: (enligt ovan) Öppna alla dörrar och fönster och undvik att vistas i den behandlade lokalen på minst 8 timmar..." När jag kom hem från jobbet fann jag ett trettiotal avlidna "monster" som jag medelst sopborste och -skyffel gjorde mig av med. ;-)