onsdag 30 juli 2008

Sista natten i huset

I dag kom flyttfirman som ska frakta en del av våra grejer till Dar es Salaam. Sedan sålde vi bilen. Inget vi blev rika på direkt, men fort gick det och det var ju bra. Släpade iväg våra resväskor till de snälla människor vi ska bo allra sista natten hos. Håkan och pojkarna liftade med Joel till Orust. Och jag blev ensam kvar. I ett ganska rensat hus.

Märklig känsla.

Har tvättat sängkläder, pantat flaskor och tinat av frysen. Sprungit upp och ner i alla trappor med smågrejer hit och dit så att jag fick en allvarlig föraning om klimakterievallningar. Varmt. Klibbigt. Otrevligt.

Tog en dusch. Upptäckte att jag skickat min egen packning till Orust. Inga rena kläder. Så jag fick ner i källaren och rota i diverse kartonger innan jag hittade en t-shirt och lite annat som luktade gott.

Funderar över värmen i Tanzania. Det har varit jobbigt hett under de senaste dagarna i Göteborg. Ändå är det som en försommarbris jämfört med vad som komma skall.

Jag får väl lära mig att gå långsamt. Det kanske är nyttigt det med.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Ulla!
Du kanske undrar hur jag hittat hit? Stötte precis på ett par kollegor till dig på ett hak i Ljubljana, Jenny och Ulrika heter dom, trevliga tjejer. De berättade att du nyss dragit till Tanzania och börjat bloga. Så nu är jag här. Konstigare än så är det inte. Verkar vara ett kul äventyr ni dragit på. Ska försöka hänga med i din blog och se hur du har det. Själv bor jag numera i Tel Aviv. Flyttade dit på prov i början på 2007, och bestämde mig för att stanna kvar. Vet du, jag var i Sverige några dagar i Juni och rensade min källare. Där hittade jag bla några brev från dig. Från 1995, senast jag bodde i Israel. Det var kul läsning.
Hoppas ni har landat bra. Vi hörs!
Mickey

Unknown sa...

Hej Ulla.
Hur gick det sen? Resan, kom ni fram? Hur ser huset ut, resorten, grannarna, killarnas skola? Har de marinblå kommit till användning än?
Själv sitter jag vid köksfönstret och tittar ut över Älsvborgsbron. Funderar på ett pass på Friskis eller att springa en KORT! runda. Semestern har varit befriande lat - högst några simtag i Adriaterhavet - och varm. Fötterna är tillräckligt bruna för det mest illröda nagellacket, men här är knappt 18 grader så frågan är om sandaler ens är ett alternativ.
Eller ska jag plantera om på balkongen? Åka till svårföräldrarna med lite nygjord plommonchutney? Cykla ned till Movieline och köpa några nya filmer?
Min sista semestervecka och jag börjar få lätt höstångest.
Vi hörs, hälsa familjen.
Marina

Ulla Sätereie sa...

Mickey!
Vad kul att du dyker upp här! Det är konstigt, men jag tänkte å dig häromdagen när jag sms:ade ut mitt nya tanzaniska mobilnummer till folk, såg ditt gamla (?) nummer och undrade vart du tagit vägen. Vad gör du i Tel Aviv? Kan du inte mejla mig så att vi får direktkontakt? ulla.satereie@gmail.com.
/Ulla

Ulla Sätereie sa...

Marina!
Semester är skönt, smygstart tillbaka till jobbet är bra.
Jag ska snart sätta mig och besvara en del av dina frågor i ett nytt inlägg!
/Ulla